Náhoda nebo záměr? Loď Ever Given zablokovala cestu mezi Asií a Evropou

Čtyřsetmetrový špunt minulý týden zacpal nejdůležitější obchodní tepnu spojující Asii s Evropou. Teď se však podle všeho v Suezu konečně blýská na lepší časy. Kontejnerovou loď Ever Given, která od úterý blokuje Suezský průplav, se podařilo částečně vyprostit. To, že se už dlouho nic takového nestalo a že je doba jaká je, nás ale nutí k zamyšlení. Je skutečně jen náhoda, že tato loď havarovala právě v tomto úseku..?

Vyprostit 400 metrů dlouhou kontejnerovou loď se týmy dosud snažily pomocí bagrů a remorkérů, přestože analytici upozorňovali, že to k uvolnění 220 tisíc tun vážícího kolosu nemusí stačit.

Jelikož se okno pro uvolnění plavidla tento týden zužuje a příliv ustupuje, vzrůstají obavy, že úřady budou nuceny loď zlehčit odstraněním 20 tisíc kontejnerů. Jedná se přitom o složitou operaci vyžadující speciální vybavení, které se v Egyptě nenachází, píše AP. Operace by se tak podle agentury mohla protáhnout na několik dnů až týdnů.

Každý den prodlevy přitom znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Na uvolnění vodní cesty podle agentury AP stále čeká nejméně 367 lodí.

Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující dobytek. Desítky plavidel pak zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží o zhruba dva týdny a může zpozdit dodávky.

Zdroj: foto: ISS, forbes.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.